H2 Marine, hvor Greenstat er største eier, skal sammen med Nord Trøndelag Energi (NTE) i gang med å bygge et hydrogenproduksjonsanlegg til havbruksnæringen. Høsten 2023 skal produksjonsanlegg og fyllestasjonen til en hydrogendrevet havbruksbåt være klar i Kolvereid, nord i Trøndelag. Båten er bygget av Moen Verft og Moen Marin, og eid av SalmoNor AS.
H2 Marine, hvor Greenstat er største eier, fikk sammen med Nord Trøndelag Energi (NTE) i 2020 tildeling gjennom Pilot-E programmet. Tildelingen gikk til å utvikle og realisere en kostnadseffektiv og brukervennlig løsning for å muliggjøre lokalproduksjon og bunkring av grønt hydrogen som drivstoff til en hydrogendrevet arbeidsbåt til oppdrettsnæringen. I samme konsortium, ble Moen Marin og Moen Verft tildelt midler for å utvikle og realisere arbeidsbåten, mens Salmonor vil være sluttkunden, som kjøper arbeidsbåten og hydrogenet.
Salmonor har besluttet innkjøp av arbeidsbåten, og prosjektet er gått over i realiseringsfasen. Både arbeidsbåten og hydrogen produksjon- og bunkringsanlegget skal være klare til idriftsettelse i Q3 2023.
Beslutningen om å realisere prosjektet har fått mye mediedekning den siste tiden, senest i DN:
https://www.dn.no/.../denne-baten-kan-bli.../2-1-1239712
Greenstat Hydrogen sin CTO, Tomas Fiksdal, er også CTO i H2 Marine og har vært ansvarlig for den tekniske utviklingen av anlegget.